Zawarcie umowy dotyczącej odbudowy linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork
Dnia 22 września br. w Urzędzie Gminy w Sierakowicach nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy TORPOL S.A. a PKP PLK S.A. dotyczącej odbudowy nieczynnej linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino.
Przedmiotem zawartej umowy jest zaprojektowanie oraz wykonanie kompleksowych robót dla jednotorowej linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork. W ramach zadania wybudowanych zostanie 60 km torów oraz 15 rozjazdów, zmodernizowanych 5 stacji i mijanek, a także 9 przystanków osobowych. Na przystankach powstanie 14 peronów wyposażonych w elementy małej architektury i systemy dynamicznej informacji dla podróżnych, a także energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie również 68 obiektów inżynieryjnych oraz 37 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych, jak również układ drogowy związany m.in.
z budową nowych dojść do peronów i dojazdów do przejazdów.
Dla zapewnienia zasilania obiektów na modernizowanym odcinku wybudowana będzie linia potrzeb nietrakcyjnych, natomiast w Kartuzach przebudowana zostanie nastawnia oraz powstanie 5 nowych budynków technicznych na potrzeby zabudowy nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Przebudowie podlegać będą także sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągowej oraz gazowej.
- Jesteśmy doświadczonym wykonawcą na rynku budownictwa kolejowego, zdającym sobie sprawę z wagi projektu, którego się dzisiaj podejmujemy – oświadczył Konrad Tuliński prezes TORPOL S.A. – Modernizacja tego odcinka linii nr 229 usprawni dojazd mieszkańców zachodniej części woj. Pomorskiego do Trójmiasta oraz zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Cieszy nas fakt, że możemy brać udział w tak ważnej strategicznie inwestycji dla przyszłości regionu oraz kraju.
Efektem prac będzie przywrócenie ruchu z prędkościami 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych. Linia ma być elementem ciągu transportowego dla pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN.
Termin realizacji inwestycji wynosi 30 miesięcy od daty podpisania umowy, a jej łączny koszt wyniesie ok. 625 mln zł brutto.