Projekt budowy elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ramach inwestycji PKP PLK S.A. dotyczącej zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej TORPOL S.A. realizuje obecnie dwa kontrakty, które dotyczą modernizacji linii kolejowej nr 229 oraz budowy nowego odcinka linii kolejowej nr 230. Efektem prac ma być zapewnienie transportu towarowego w czasie budowy, jak również i późniejszej eksploatacji elektrowni, a także zwiększenie możliwości podróżowania pociągami dla mieszkańców województwa pomorskiego.
Modernizacja linii 229 na odcinku Kartuzy – Lębork
W ramach zadania wybudowanych zostanie 60 km torów oraz 15 rozjazdów, zmodernizowanych 5 stacji i mijanek, a także 9 przystanków osobowych. Na przystankach powstanie 14 peronów wyposażonych w elementy małej architektury i systemy dynamicznej informacji dla podróżnych, a także energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie również 68 obiektów inżynieryjnych oraz 37 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych, jak również układ drogowy związany m.in. z budową nowych dojść do peronów i dojazdów do przejazdów.
Dla zapewnienia zasilania obiektów na modernizowanym odcinku wybudowana będzie linia potrzeb nietrakcyjnych, natomiast w Kartuzach przebudowana zostanie nastawnia oraz powstanie 5 nowych budynków technicznych na potrzeby zabudowy nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Przebudowie podlegać będą także sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągowej oraz gazowej.
Termin realizacji inwestycji wynosi 30 miesięcy od daty podpisania umowy, a jej łączny koszt wyniesie ok. 625 mln zł brutto.
Modernizacja i budowa na odcinku Lębork – Łeba – Steknica – Słajszewo Elektrownia – Choczewo
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót dla jednotorowej linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Łęba oraz budowa nowej linii kolejowej nr 230.
W ramach zadania przebudowanych lub wybudowanych zostanie łącznie ok. 74 km torów oraz 69 rozjazdów, powstanie 8 stacji i mijanek, a także 7 przystanków osobowych. Na przystankach powstanie 17 peronów wyposażonych w elementy małej architektury i systemy dynamicznej informacji dla podróżnych, a także energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przy stacjach i przystankach wybudowane zostaną parkingi typu Park&Ride.
Ponadto wybudowane lub przebudowane zostanie ponad 130 obiektów inżynieryjnych oraz 30 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych jak również układ drogowy związany z budową nowych dojść do peronów oraz przejazdów. W miejscu zlikwidowanych przejazdów zostaną wybudowane drogi równoległe.
Wzdłuż linii kolejowej zostanie wybudowana nowa sieć trakcyjna, a dla zapewnienia zasilania obiektów na modernizowanym odcinku wybudowana będzie również linia potrzeb nietrakcyjnych.
Na potrzeby zabudowy nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym przebudowana zostanie nastawnia LCS na stacji Słajszewo Elektrownia, a także wybudowanych zostanie 7 nowych budynków technicznych.
Przebudowie podlegać będą również sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągowej i gazowej, jak również kolizje energetyczne, w tym kolizje 110 kV i 400 kV.
Termin realizacji inwestycji wynosi 44 miesięcy od daty podpisania umowy, a jej łączny koszt wyniesie ok. 1,775 mld zł brutto.