CSR

Największy kontrakt kolejowy w Polsce podpisany

Największy kontrakt kolejowy w Polsce podpisany

Przedstawiciele konsorcjum TORPOL-Intop oraz PKP PLK S.A. podpisali w dniu dzisiejszym w Katowicach umowę na realizację największego w dotychczasowej historii polskiej kolei projektu infrastrukturalnego – przebudowy linii kolejowej E65 na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice o wartości niemal 4,2 mld zł brutto.

Kompleksowa przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice obejmie m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Przebudowie ulegnie ok. 100 km torów i ok. 270 szt. rozjazdów. W trakcie prac wzmocnione zostanie również podtorze – w tym celu wykonane zostanie ok. 800 000 m3 wykopów i 650 000 m3 nasypów, a także specjalne materace z kruszywa i ok. 170 tys. mb kolumn niwelujących wpływ szkód górniczych. Wybudowane zostanie ponad 130 km nowej sieci trakcyjnej wraz z zasilaczami i ochrona przeciwporażeniową.

W ramach prac przebudowanych zostanie 14 peronów na 5 stacjach i przystankach, a także wybudowane zostanie 6 nowych peronów na stacjach Katowice Uniwersytet, Katowice Kokociniec i Katowice Akademia. Na peronach zainstalowane zostaną nowoczesne energooszczędne systemy oświetlenia oraz wizualnej dynamicznej informacji dla podróżnych.

Wybudowane zostaną m.in. nowa nastawnia na stacji Katowice Zawodzie i budynek Lokalnego Centrum Starowania w Katowicach (LCS Katowice), a także budynek techniczny na stacji Katowice Ligota. Wyremontowana zostanie nastawnia na stacji Katowice Ligota i wieża wodna na stacji Katowice. Wszystkie stacje zostaną wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym starowany z LCS Katowice.

Zmodernizowanych ma zostać również ponad 120 obiektów inżynieryjnych m.in. wiadukty kolejowe w Katowicach nad ulicami Damrota, Francuską, św. Jana czy Mikołowską oraz przejście podziemne pomiędzy ulicą Wojewódzką a Mariacką.

– Przed nami czas niezwykle wytężonej pracy. Dzięki ponad 33 letniemu doświadczeniu, odpowiedniemu potencjałowi ludzkiemu i sprzętowemu oraz współpracy ze sprawdzonym konsorcjantem jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do realizacji tego skomplikowanego zadania – skomentował zawarcie umowy Konrad Tuliński wiceprezes zarządu TORPOL ds. produkcji – Liczymy na współpracę zarówno z Zamawiającym, jak również z samorządem, gestorami sieci oraz przewoźnikami, a także zwracamy się z prośbą o wyrozumiałość i cierpliwość wśród pasażerów i mieszkańców, gdyż tak ogromna inwestycja w samym centrum Katowic z pewnością będzie powodować pewne czasowe nieuniknione niedogodności.

Dzięki realizacji inwestycji zmieni się przede wszystkim dotychczasowy sposób podróżowania pociągami po województwie śląskim. Oprócz wspomnianych nowych przystanków i modernizowanych stacji pojawią się osobne tory, dzięki którem będzie można oddzielić od siebie kolej aglomeracyjną od dalekobieżnej, co wpłynie pozytywnie na usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego
w obrębie aglomeracji katowickiej.