CSR

Uniwersalna podbijarka szlakowo-rozjazdowa Unimat 09-4X4/4S Dynamic

Uniwersalna podbijarka szlakowo-rozjazdowa Unimat 09-4X4/4S Dynamic

Unimat 09-4×4/4S jako jednopodkładowa maszyna do podbijania toru jest 8-osiową wysoce wydajną uniwersalną podbijarką wyposażona w dynamiczny stabilizator toru, która jako pierwsza w tej klasie łączy w sobie właściwości podbijarki szlakowej o ciągłym trybie pracy (09-CSM) oraz najnowocześniejszych podbijarek do rozjazdów (Unimat 4S). Oznacza to, że z jednej strony jest w stanie utrzymać ciągły posuw w trakcie cyklicznego podbijania w torze szlakowym i w miarę możliwości w rozjazdach, a z drugiej strony umożliwia prowadzenie prac konserwacyjnych rozjazdów zgodnie z najnowszym stanem techniki, a więc w trybie równoczesnego podnoszenia 3 nowych toków szyn i podbijania 4 toków szyn.

Maszyna dysponuje czterema pracującymi niezależnie od siebie agregatami do podbijania toru w obrębie jednego podkładu, które za pomocą pionowych słupów prowadzących ułożyskowane są w niezależnych ramach. Zawieszenie tych ram w ramie agregatu zrealizowano za pośrednictwem poziomych teleskopowych słupów prowadzących. Teleskopowe słupy prowadzące połączone są z ramą agregatu za pomocą przyrządu obrotowo-przesuwnego, dzięki czemu agregaty do podbijania toru można przesuwać w bok i obracać wokół własnej osi, co odbywa się przy użyciu siłowników hydraulicznych. Każdy z agregatów do podbijania toru wyposażony jest w cztery napędzane hydraulicznie i niezależnie wychylane oskardy do podbijania toru w rozjazdach, skrzyżowaniach oraz na szlaku. W danym momencie można podbijać jeden podkład. Zewnętrzne i wewnętrzne oskardy mogą być wychylane z danej strony w bok i do góry. Dźwignie wychylne agregatów do podbijania toru wyposażone są od spodu w elementy przegubowe, które umożliwiają wychylenie oskarda z położenia normalnego. Wibracje w oskardach do podbijania toru wywoływane są przez napędzane hydrostatycznie wały mimośrodowe a ich dosunięcie poprzez siłowniki hydrauliczne. Podnoszenie i opuszczanie agregatów do podbijania toru odbywa się również przy użyciu siłowników hydraulicznych za pośrednictwem układu wysterowania proporcjonalnego. Głębokość podbijania toru może być regulowana płynnie i wstępnie ustawiana przy użyciu układu cyfrowego. Wszystkie narzędzia do podbijania toru wykonane zostały ze specjalnego gatunku stali w procesie kucia matrycowego a krawędzie płyt dociskowych zostały w najwyższym stopniu wzmocnione i uodpornione na zużycie w procesie napawania z zastosowaniem twardych elektrod (utworzenie pancernej powłoki).

Obecnie jest to dziesiąta tego typu maszyna na świecie, z czego nasz egzemplarz jest jedynym na polskim rynku.