CSR

Płyta wystawowa AmberExpo

Płyta wystawowa AmberExpo

Budowa linii kolejowej jest wieloetapowym procesem technologicznym, którego uwieńczeniem jest możliwość uruchomienia sprawnego i bezpiecznego ruchu kolejowego. Na jej złożoność wpływa wiele elementów, których realizacja wymaga od wykonawcy czasem niemal zegarmistrzowskiej precyzji. Tego rodzaju zadaniem jest budowa płyty wystawowej na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, realizowana przez TORPOL S.A., w ramach projektu „Poprawy infrastruktury kolejowej dostępu do portu Gdańsk” – prac budowlanych na linii 227/249 wraz ze stacją Gdańsk Zaspa Towarowa i linii 722.

Płyta wystawowa jest miejscem szczególnie ważnym, odgrywającym niebagatelne znaczenie podczas odbywających się w Gdańsku Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, gdzie prezentowane są najnowsze maszyny i tabor kolejowy. Miejsce to powinno umożliwiać zwiedzającym łatwy i bezpieczny dostęp do ekspozycji, a jednocześnie umożliwiać wystawcom sprawne jej rozmieszczenie oraz podkreślać wyjątkowość prezentowanego sprzętu. Po wielu latach gdańskie Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AmberExpo doczekało się w końcu projektu nowoczesnej płyty wystawowej, spełniającej wymagania stawiane tego rodzaju obiektom. Ogromna konstrukcja, jedyna w swoim rodzaju w Polsce, zastąpi użytkowane dotychczas w tym celu perony oraz ścieżki wytyczane pomiędzy torami.

W dużym uproszczeniu nowobudowaną płytę wystawową możemy porównać do wielkiej układanki, której poszczególne elementy należy ze sobą połączyć, by uzyskać zamierzony efekt. Cała konstrukcja, o długości ok. 303 m i powierzchni ponad 6000 m2, dzieli się zasadniczo na część torową i międzytorową. Każda z nich składa się z wielu mniejszych płyt tworzących całość. Przez płytę wystawową przechodzą 4 tory, gdzie na każdy z nich oraz na każdy rząd międzytorza przewidziane jest 117 płyt. Łącznie mamy 10 rzędów, więc całość płyty wystawowej składać się będzie aż z 1170 pojedynczych płyt, z których każda waży od 3 do prawie 6 ton.

Konstrukcja wydaje się być prostą, dlaczego więc przedsięwzięcie jest wyjątkowe? Po pierwsze, tory w płycie wystawowej prowadzone są zarówno na prostej, jak również w łukach, co oznacza że mamy zmienne w międzytorze niemal w każdym miejscu na łuku. Zatem każda płyta międzytorowa ma swój indywidualny wymiar i może być ułożona tylko i wyłącznie we właściwym miejscu. By usprawnić proces ich zabudowy, naroża każdej z płyt zostały opisane w układzie współrzędnych x, y, z, a płyty torowe były dodatkowo oznaczone w osi toru. Całość jest ułożona na wcześniej przygotowanej i odpowiednio zagęszczonej warstwie niesortu kamiennego pokrytego warstwą grysu szlachetnego. Obsługa geodezyjna specjalnie zagęściła osnowę i poprzez ciągle dokonywanie pomiarów zarówno wysokości grysu, jak i wysokości ułożonej płyty, udało się zachować dokładność ułożenia płyty wynoszącą niespełna 1 mm. Wykonanie tego zadania wymagało niezwykłej precyzji i doświadczenia. Po ułożeniu płyt dokonano ich stabilizacji poprzez wypełnienie szczelin betonem półsuchym oraz specjalnym elastycznym materiałem tłumiącym drgania, a także pokrycia ich specjalną powłoką zabezpieczającą przed wchłanianiem nieczystości.

Po drugie, pomiędzy płytami międzytorowymi zabudowane zostało odwodnienie liniowe, które ma za zadanie odprowadzanie wody z całego obiektu. Dodatkowo, w każdym z torów, co około 100 m zostały zamontowane specjalne płyty z kanałem odwadniającym, które zbierają wodę z kanałów szynowych. Na początku oraz końcu płyty wystawowej do płyt torowych zamontowano również rynny odwadniające, które dodatkowo będą zbierać wodę z kanałów szynowych. Przy okazji projektowania odwodnienia należy wskazać na pewien istotny detal, szczególnie ważny z punktu widzenia zwiedzających targi pań. Chodzi tutaj o tzw. próbę szpilki, czyli dobranie odpowiednio małych szczelin zbierających wodę tak, aby kobieta chodzącą w butach na wysokim obcasie nie miała możliwości w nie wpaść.

Ostatnim elementem budowy płyty wystawowej było dokładne oczyszczenie kanałów szynowych oraz zabudowanie w nich wcześniej zgrzanych szyn o długości około 360 m, nie uszkadzając przy tej operacji żadnej z płyt. Przy wciąganiu szyny, szczególną uwagę trzeba było również zwrócić na miejsce wykonania zgrzewów, gdyż nie mogło się ono znaleźć w miejscu przytwierdzenia szyny do płyt, tylko między nimi. Po dokonaniu przytwierdzenia kanały szynowe zostały wypełnione na odpowiednią wysokość grysem szlachetnym oraz zalane materiałem tłumiącym drgania.

Efekty naszej pracy będzie można sprawdzić już niebawem podczas 14 edycji targów TRAKO, które odbędą się w dniach 21-24.09.2021.